Hamers & beitels: De meetup van het Informatieberaad 'de patiënt centraal'

Afgelopen maandag 25 september 2017 hebben Arco Schenkel en ik een workshop gegeven tijdens de meetup van het informatieberaad bij het ministerie van VWS in Den Haag. Het thema dat wij nader verkenden: ‘ken uw patiënt’.

De zorg in het algemeen en het motto ‘de patiënt centraal’ in het bijzonder zijn hot op dit moment.

Wat mij opviel tijdens het informatieberaad: het gaat nog wel erg veel over techniek; het welhaast bezwerend mantra van het centraal stellen van de patiënt ten spijt. Natuurlijk kun je (nee, mag je!) er niet op tegen zijn dat het centraal stellen van de patiënt geen goed idee zou zijn. In een nog niet eens zo heel ver verleden was de patiënt vooral een (excusez le mot) een lijdend voorwerp en gingen ‘patiëntgerichte’ initiatieven met name over het zo efficiënt mogelijk inrichten van processen. De recente hausse aan EPD implementaties is daar een mooi voorbeeld van. En nu? Wat te doen nu we zover zijn dat ieder zichzelf respecterende zorgorganisatie een goede infrastructuur in gebruik heeft? Je zou hopen dat de patiënt nu een leidend voorwerp is. Maar wat ik zie gebeuren: we discussiëren ons suf over standaarden, platformen, apps en andere, in hoofdzaak technische, zaken. Zullen we ons nu eens echt gaan richten op de werkelijke behoefte van de patiënt?

En dan heeft elk huis nog wel een paar mooie discussies te slechten, zoals:

‘We zijn er voor iedereen!’ OF ‘Sommige patiëntgroepen bedienen we niet’

‘De patiënt definieert wat goed is’ OF ‘De specialist definieert wat goed is’

‘Patiëntgerichtheid is een generiek begrip’ OF ‘Patiëntgerichtheid verschilt per ziekenhuis’

Patiëntgerichtheid begint bij kennis van het adherentiegebied’ OF ‘Patiëntgerichtheid begint bij de individuele patiënt’

‘Kwalitatief goede zorg is patiëntgericht’ OF ‘Zonder patiëntgerichte zorg halen we ook de juiste uitkomsten’

Voor mij was de belangrijkste les van de meetup: het is cruciaal om te starten met de beantwoording van de vraag: wie is ‘de patiënt’ eigenlijk? En wat heeft de patiënt echt nodig tijdens zijn/haar reis? Basale vragen, eens. Maar ik verwonder me nog dagelijks over de nieuwe oplossingen die op de markt komen en die vooral lijken te zoeken naar een bijpassend probleem om de oplossing die geboden wordt te kunnen rechtvaardigen.

Overigens: kudos voor Medmij. Die maken goede stappen. En als we dan de techniekdiscussie kunnen ombuigen in een patiëntwaarde discussie, dan gloort er zowaar licht aan het einde van de tunnel.

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp