En alweer is een luchtvaartmaatschappij omgevallen. Een aantal weken geleden was het de beurt aan Monarch airlines. Alhoewel ze niet actief waren in Nederland, denk ik dat iedereen die wel eens per vliegtuig naar een van de landen rondom de Middellandse zee is gevlogen een vliegtuig van deze oer Britse maatschappij is tegengekomen, met de kenmerkende gele en zwarte belettering. Monarch kon de race to the bottom niet meer aan en is inmiddels failliet. Nog niet zo lang daarvoor was ook Air Berlin het haasje, toen de stroom oliedollars van de Golfstaat geldschieter Etihad opdroogde en deze niet kon worden gepareerd met voldoende inkomsten ten opzichte van de kosten. Sowieso rommelt het flink in luchtvaartland. Ook Ryanair was de laatste tijd nogal eens in het nieuws omdat het personeel de ‘gespaarde vakantiedagen’ verplicht diende op te nemen met veel annuleringen tot gevolg. (Overigens een geslepen marketingspin van Ryanair topman O’Leary want er wordt gefluisterd dat de werkelijke reden van de annuleringen is dat er gaten in het schema ontstaan omdat personeel overstapt naar andere maatschappijen vanwege betere arbeidsvoorwaarden en meer salaris). De race to the bottom kent dus behoorlijk wat uitvallers als ware het een Renault motor in een Formule 1 race.