Flexibel en wendbaar zijn als organisatie of afdeling, wie wil dat nu niet. Je bent innovatief, je kunt anticiperen op je omgeving, de strategie wordt uitgevoerd, de applicaties draaien als een zonnetje en eindgebruikers zijn tevreden. Maar de praktijk is weerbarstiger: er is geen heldere prioritering van gewenste veranderingen, verzoeken komen zowel bovenlangs als van de zijkant. Verschillende groepen eindgebruikers hebben verschillende belangen en zijn veelal (nog) niet georganiseerd. En doordat de capaciteit gelimiteerd is wordt er maar in beperkte mate een bijdrage geleverd aan de strategische agenda, want ook de dagelijkse ondersteuning doet een fors beslag op de beschikbare capaciteit.
Wendbaar kun je pas worden als je de beschikbare capaciteit op de juiste manier inzet. Zowel voor dagelijkse ondersteuning, changes als projecten. Het zal niet direct alle problemen oplossen, maar je zorgt er wel voor dat je inspeelt op de zaken die op dat moment het meeste waarde toevoegen aan de organisatie.
Maar wat heb je dan nodig om flexibel en wendbaar te zijn: