De afgelopen jaren zien we een enorme toename van digitale zorgtoepassingen. En al die toepassingen leveren enorme hoeveelheden data op. Data die steeds beter toegankelijk zijn. En daar moeten we nog mee leren omgaan blijkt uit een aantal incidenten. De centrale vragen “wie mag er bij de data?”, “wat mogen we doen met de data?”, “hoe bouwen we voldoende waarborgen voor correct gebruik in?” Dit maakt dat datamanagement een steeds centralere positie in zou moeten nemen in bestuurlijke cycli, juist ook in de gezondheidszorg. Vandaar mijn oproep in mijn blog: “Erken de uitdagingen van digitalisering en neem verantwoordelijkheid.”
De Coronacrisis gaf deze ontwikkeling een grote, misschien wel exponentiële impuls. Data hielp onder andere bij capaciteitsplanning van zorginstellingen en was cruciaal bij nationale besluit- en beleidsvorming. Omdat het nog niet gebruikelijk is om deze data in deze omvang te ontsluiten en er nog geen goede afspraken en infrastructuur lag om data gestructureerd met elkaar te delen was dit echter geen sinecure. En de datalek-incidenten bij de GGD en met de Corona-app tonen nogmaals dat die afspraken en infrastructuur voor data en datagebruik essentieel is.