Patiënt omsingelen of in het midden plaatsen?

In het Financiële Dagblad las ik het artikel ‘Grote bedrijven moeten de controle loslaten’. Steve Muylle bespreekt in dat artikel wat grote bedrijven voor opties hebben om de jong dynamische tech bedrijven voor te blijven. Een belangrijk aspect is de klant centraal stellen. Hij geeft het voorbeeld van hoe een bank dat doet. De klant wordt in het midden geplaatst en daarom heen wordt het callcenter geplaatst, de website, de mobiele app, sociale media, agenten die hun bankproducten verkopen, etc. Maar dat is niet de klant centraal stellen dat is de klant omsingelen. De klant centraal stellen is hem in het midden plaatsen daarom heen jouw bank maar ook de concurrerende bank, ApplePay, PayPal, creditcardmaatschappijen etc. Zo ontstaat er een ecosysteem om de klant heen waarbij de bank zich afvraagt hoe hij met al die spelers kan samenwerken. De bank moet de controle loslaten.

Toen ik dat las zag ik de analogie met de zorgmarkt. Alle ziekenhuizen stellen de patiënt centraal en worstelen met de manier hoe dit het beste te doen. Patiënten portalen, apps, alles wordt uit de kast gehaald om de patiënt centraal te stellen. Maar eigenlijk omsingelen ziekenhuizen de patiënt. De ziekenhuizen proberen de controle over de patiënt te houden. Dat is niet de patiënt centraal stellen. De patiënt moet in het midden worden gezet met daarom heen de huisarts, het ziekenhuis, het revalidatiecentrum, de GGZ, de zorgverzekeraar. Er moet een zorgecosysteem gaan ontstaan rondom de patiënt en het ziekenhuis moet kijken hoe zij met de andere partijen kan samenwerken. Als er vanuit dat principe wordt gewerkt is het niet meer een discussie met wie je moet samenwerken maar is samenwerken een uitgangspunt. Dan worden discussies over welk portaal de patiënt moet gebruiken volslagen overbodig maar wordt er gesproken over welke informatie de patiënt nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

Nu hoor ik gelijk al allerlei argumenten voorbijkomen waarom de zorgbranche niet te vergelijken is met de bankensector en veel van die argumenten zullen zeer terecht zijn. Toch wil ik de ziekenhuizen uitdagen om eens na te denken over het principe patiënt centraal stellen. Als adviseur en patiënt kom ik veel in ziekenhuizen. Als adviseur zie ik de worsteling bij de ziekenhuizen om keuzes te maken in wat ze allemaal willen en moeten doen om de patiënt centraal te stellen. Als patiënt voel ik de worsteling als ik centraal wordt gesteld bij meerdere specialismen of bij meerdere ziekenhuizen. Ik sta overal centraal terwijl ik gewoon in het midden wil staan. Wie bouwt er met mij een ecosysteem? Laten wij het gewoon eens doen.

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
MailtoFacebook